Ексдиректорът на НХГ Севдана Марковска: Не съм била агент на ДС

12 август 2011 00:18   40 коментара   34510 прочита
Севдана Марковска
Севдана Марковска


Севдана Марковска

Като работех в тютюневия монопол, преведох немското списание “Квеле” за нечия съпруга

Никога не съм била агент на Държавна сигурност, нито съм склонявана или принуждавана да служа на националната сигурност на България, заяви вчера на пресконференция бившият директор на Националната хуманитарна гимназия “Св.Св. Кирил и Методий” Севдана Марковска. Повод за изявлението й бяха разсекретените данни от Комисията по досиетата в края на юли. Ето какво каза известната благоевградска общинска съветничка, която от близо година е пенсионер:

Това е опит да се разруши авторитета, който градя цял живот, и името, което нося гордо вече 62 години. Първата ми реакция бе да се обърна към съда, но след като разгледах сайта на Комисията по досиетата, се убедих, че името ми наистина фигурира като “агент Мария”. Това ме шокира и поисках достъп до документите. Оказа се, че в моята роля са още десетки българи, хора, които дори и не подозираме, че са ни водели в списъци като агенти.

Оказа се, че работното ми дело е унищожено, след като съм била свалена от отчет през 1986 г. Намерени бяха 2 картона, в които фигурирах като “Севда”, а аз съм Севдана, с професия “преводчик”, вербувана на 14 юли 1977 г. от лицето Панчо Христов. Едва преди дни разбрах, че основанията за вербовката ми били патриотични и съм била “активна по линия II - икономическо контраразузнаване”.

Никога не съм била агент, нито съм разработвала “обекти”. Спомних си, че през февруари 1977 г. започнах работа като преводач от немски към тютюневия комбинат. Тогава създадох първия речник на технически термини, защото в Цигарената фабрика щеше да има обучение на специалисти в Хамбург. Но тъй като синът ми щеше да е първокласник, преценихме, че не мога да отсъствам от дома по над половин година. По същото време се откри място за учител в Механотехникума и започнах там работа, още повече че заплатата ми беше 105 лв. - с 22 лв. повече от тази в Монопола.

Трябваше да замина за Западна Германия за най- краткия период от 3 месеца като преводач, но не ми дадоха изходна виза, защото съм била неблагонадеждна, и на моето място отиде по-благонадежден колега. Не е тайна, че баба ми е германка и навремето на 2 пъти исках разрешение да отида при нея, но не го получих. Лицето Панчо Христов познавам от същия период в живота си. Директорът на Монопола ме представи, като ми каза, че “другарят е от милицията” - дори не съм знаела тогава, че съществува служба като Държавна сигурност. Разпитваха ме и писах обяснения как сме посрещали немците, които монтираха тук машини.

Унизително бе, като ме държаха половин ден в милицията да превеждам списание “Квеле”, донесено сигурно за нечия съпруга. Най-ужасното нещо обаче е, че информацията, давана от мен в качеството ми на преводач, е тълкувана някъде и от някого като донос! Не съм принуждавана, нито съм вършила неща, които според моите разбирания са нещо неморално и недостойно, а не е достойно да сътруднича на хора, които методично в годините са унищожавали моите родители.

Панчо Христов живее в момента в Благоевград, той е вещо лице и прави съдебни експертизи. Не съм го търсила, нито разговаряла с него, защото каква стойност има онова, което ще ми каже?! Странно е защо данните за “агентурното” ми минало излизат сега, защо личното ми дело е унищожено и не мога да видя кой е докладвал за мен?! Бях член на ръководството на СДС в Благоевград, общински съветник, учител, преводач и общественик.

Преди години можеха да ме “размажат” с тази информация, а тя се огласява едва сега, защо?! Аз бях сред инициаторите, които пуснаха подписка за Закон за лустрацията. Ако той бе приет и аз съм знаела, че съм агент, нямаше да мога да работя като педагог! Надявам се да имам сили след време да се забавлявам с тази история, както го правят в момента по-младите членове на семейството ми, но все още се чувствам ограбена и съсипана! Вероятно ще последвам примера на Славчо Смилков, който заведе и спечели дело във връзка с подобно “агентурно” минало.

40 коментара
12 Август 2011 03:55 | АЗ- БЪЛГАРКА
Оценка:
-3
 (
25
 гласа)

АБЕ КАКВО ТОЛКОВА СЕ КОМЕНТИРАТ ТЕЗИ т. н. ДОСИЕТА ?КАКВО ОЗНАЧАВА? ВСЯКА ДЪРЖАВА ДИ ИМА СВОЯТА ОРГАНИЗАЦИЯ И ДЕЙНОСТ? ТОВА, ЧЕ ВСИЧКИ, КОИТО СЕ ИЗРЕДИХА НА т. н. БЪЛГАРСКА ПОЛИТИЧЕСКА СЦЕНА, АМИ ТЕ НЯМАХА ЛИ И НЯМАТ ЛИ И СЕГА СВОЯ " МАШИНА ", С КОЯТО СИ СЛУЖАТЗА " СТРОЙНИТЕ СИ РЕДИЦИ " ОТ ВЪШЛЯСАЛИ, НО СЪЩЕВРЕМЕННО " добре зализани " СОМЧЕТА, КОИТО ДЪВЧАТ ДЪВКА И СЕ НАДПЛЮВАТ!!!!? КАКВО ПОСТОЯННО СЕ ГОВОРИ ОТ НЯКОИ, ЧЕ ПРЕЗ СИСТЕМАТА НА СОЦИАЛИЗМА БИЛО СТРАШНО, АМА МНОГО СТРАШНО! НАМА ЩО! 90% ОТ БЪЛГАРИТЕ ЛИЛЕЯТ И НОСТАЛГУН ЗА ОНОВА СПОКОЙНО И ЧОВЕШКО ВРЕМЕ, В КОЕТО НЯМАШЕ ТОВА, КОЕТО СЕГА СЕ СМЯТА ЗА БЪЛГАРСКИ НАПРЕДЪК ---ПОРНИЯ, УБИИЙСТВА, 80% ОТ МОМЧЕТАТА-ОБРАТНИ, " ПОЛИТИЦИТЕ - ВСИЧКИ ОСТРИГАНИ ДО НУЛА - ЗНАК, ЧЕ ПРИНАДЛЕЖАТ КЪМ ПРЕСТЪПНИЦИТЕ, В УЧИЛИЩАТА- НИКАКВО ОБРАЗОВАНИЕ, ВЪЗПИТАНИЕТО- ИЗЧЕНАЛО... И ВСИЧКО ТОВА ..." СЕ СЛУЧВА ", ВСЕ СЕ " СЛУЧВА "!!! АБЕ КОЙ ПРЪВ ПОДНЕСЕ ТАЯ ГЛУПОСТ -"СЛУЧВА "? И СЕГА - В БЪЛГАРСКИТЕ ЗЕМИ все СЕ "СЛУЧВА "! ДА, АМА ПРЕДИ 22 ГОДИН НЕЩАТА СТАВАХА


12 Август 2011 06:19 | Jem
Оценка:
20
 (
38
 гласа)

Севда- "агент", Причкапов- сълза ненапита ! Егати шизофренията! Севда -лоша, а сина на първия секретар на БКП в Белица, братовчад на Лазар, секретар в ОКна ДКМС - Гошо Георгиев - член на комисията по досиетата! По грандиозна манупулация няма. Айде стига !!


12 Август 2011 06:40 | Гайо Хаджикосьов
Оценка:
-6
 (
32
 гласа)

Севдee, айде сегаaa, знаемe сеee ;)))


12 Август 2011 07:23 | Почти връстница
Оценка:
13
 (
35
 гласа)

Познавам Севдана само като съгражданка и й вярвам!
Севде, нямаше необходимост да даваш обяснения. Страната ни не е чак толкова голяма. Всичко се знае.
И не го преживявай.
То за някщои хора се изляха тоновме помии. Такова ни е времето.


12 Август 2011 07:48 | ...
Оценка:
-1
 (
3
 гласа)

...??? !!! ..


12 Август 2011 07:52 | до Jem
Оценка:
8
 (
12
 гласа)

Това ли е същия Георги Георгиев който беше секретарка на Бай Лазар в Окръжния комитет на БКП дълго време ?
Сега е ясно защо Причкапов държи всички политици в Благоевград, защото може да им извади досие когато си иска ! чрез човека си в комисията по досиетата!


12 Август 2011 08:09 | Тесен социалист
Оценка:
5
 (
25
 гласа)

Не вярвам госпожата да е била агент. Вярно служи си добре с специфична терминология на ДС Назначена е за преводач на хора отвъд завесата Срещала се е с другар от милицията. Писала е обяснения .Но това не е достатъчно да се петни името и.


12 Август 2011 08:25 | kk
Оценка:
15
 (
35
 гласа)

Г-жо Марковска, гражданите в този град, с които сте израснали и работили, родителите на децата, които сте учили и вашите ученици Ви вярваме! Няма от какво да се срамувате!


12 Август 2011 08:50 | стар СДС ар
Оценка:
-6
 (
42
 гласа)

ЗАРАДИ ТАКИВА МЕКЕРЕТА КАТО ТЕБЕ СДС ИЗЧЕЗНА ПЪК СИ И НАГЛА ДА ГОВОРИШ ТИ СЕГА КАКВО ИСКАШ ДА КАЖЕШ ЧЕ В КОМИСИЯТА ПО ДОСИЕТАТА СА РЕШИЛИ ДА ТЕ КОМПРОМЕНТИРАТ ЛИ ????? ТИ НЕ СИ ТОЛКОВА ВАЖНА А ВСИЧКИ КОИТО СЕ ЗАБЛУЖДАВАТ Е ХУБАВО ДА ЗНАЯТ ЗАЩО КОСТОВ НЕ ОСВЕТЛИ ДОСИЕТАТА ЗАЩОТО В СДС ВСИЧКИ СА АГЕНТИ ЗАТОВА РАЗУМНИТЕ ДЕМОКРАТИ СЕГА СМЕ В ГЕРБ


12 Август 2011 08:55 | БУГАР
Оценка:
8
 (
18
 гласа)

ЦЯЛАТА КОМИСИЯ Е СЪСТАВЕНА ОТ ЧЕНГЕТА ОТ ДС! ГЕОРГИЕВ Е ЕДИН ОТ НАЙ НАГЛИТЕ И АРОГАНТНИ БЕЛИШКИ КОМУНИСТИ! ТОЙ Е ДЕЙСТВАШТА МАША НА САТРАПА ПРИЧКАПОВ!
КОМИСИЯТА Е ФОРМИРАНА ОТ ДРУГИ ДОНОСНИЦИ КАТО ГОЦЕ, ГЕОРГИ ЮРУКОВ И РУМЕН ПЕТКОВ, ПОД ЗОРКОТО ОКО НО АГЕНТ САВА-АХМЕД ДОГАН! КАКВО ОЧАКВАТЕ ОТ НЕЯ?!... СРАМ И ПОЗОР!!!!.....


12 Август 2011 09:00 | до стар СДС ар
Оценка:
11
 (
23
 гласа)

Е йкомплексар анонимен, мекеретата сега са там където раздават коматетата. Гледай да не провалиш сега и ГЕРБ.


12 Август 2011 09:08 | Маверик
Оценка:
11
 (
23
 гласа)

Абсурда е в това, че онези от ДС и БКП които създадоха и употребиха рапресивните институции, които принуждаваха обикновените хора против волята си да сътрудничат, днес са с бели ръкавици и прехвърлят без капка свян вината си на жертвите си. Палачите тогава се правят на жертви, а жертвите клетите агенти са обявени за палачи. Каква отвратителна подмяна на историята в интерес на БКП номенклатурата. По голяма подигравка с хората просто неможе да се намери. Вместо да заклеймим авторите на комунистическия режим сътворил безумства и простотии, ние се нахвърляме върху жертвите му и тях ритаме и ругаем. Пълна отврат, абсолютна порнография.


12 Август 2011 09:11 | Георги Иванов
Оценка:
10
 (
32
 гласа)

Всички ваши ученици страшно много Ви обичаме и ценим. Благодаря за всичко което правехте за нас. Обичаме ви !!


12 Август 2011 09:16 | Надя
Оценка:
5
 (
31
 гласа)

Абсолютно права е г-жа Марковска . Напълно й вярвам . Много хора по същата схема са вкарани, като " агенти " без и да подозират за това . Такъв е и примера със Славчо Смелков . Но това е явно била практиката на ченгетата от ДС . Явно да отчетат някаква бройка, са " вербовали " хора, който и най малко подозират . Крайно време е тази комисия да не раздухва имената на разни хора въз основа на някакви картончета . Няма ли на лица собственорачно подписана декларация или някакви други документи, които да са подписвани от лицето, значи то не е било агент . Не знам само с какви очи Панчо Хрестов и тем подобни ДС кадри гледат тези, хора които без вина сега трябват да се оправдават и да водят дела . Ако е мъж този Панчо да застане пред медиите и да се извини на тази жена, а и на други които по същия начин е " Вербувал " . Комунисти Безсрамници, а и вещо лице бил . Вън от съда на такива хора . За това трабваше и закон за лустрация . Но за съжаление и ГЕРБ назначи такива карди във ВиК - Бл-д.


12 Август 2011 09:36 | репресиран
Оценка:
-2
 (
32
 гласа)

Ама с големи подробности си спомняш събитията от 1977 г., чак странно...
И като е жив вербовчика ти защо не искаш среща с него? Страх те е да не ти припомни нещата, които не казваш...


12 Август 2011 09:38 | ха-ха
Оценка:
1
 (
27
 гласа)

Не била Севда, а била Севдана. А пък всички я знаем като Севда. Айде нема нужда - малък град - знаем се.


12 Август 2011 09:54 | Любопитка
Оценка:
7
 (
7
 гласа)

Е кой е назначения от ГЕРБ кадър на ДС във ВИК - Благоевград ?


12 Август 2011 10:14 | В онези времена
Оценка:
11
 (
15
 гласа)

важеше максимата - ако си отчел нещо, значи си го свършил; ако нещо си свършил, но не си го отчел, значи не си го свършил. Значи и в ДС са имали план за вербуване и е било важно да се отчетат бройките. На хартия нещата са били завъртани по удобен начин. Никой тогава не е очаквал някой някога да се рови в тези досиета. Стъкмено - отчетено. А големите клечки навреме са си потулили досиетата.


12 Август 2011 10:48 | преЗиран
Оценка:
12
 (
12
 гласа)

Добре е да се подчертае: ГОЛЕМИТЕ КЛЕЧКИ НАВРЕМЕ СИ ПОТУЛИЛИХА ДОСИЕТАТА! Днес техните полуфабрикати:) недоучили наследници се ОПИТВАТ да ни управляват. Тъжно е... защото всеки ден унищожават живота на всички ни /вече много години/. Тъжно е, че не всички могат да избягат извън България. Страшно е, ...ЧЕ ОЩЕ ЩЕ НИ УПРАВЛЯВАТ! За това и всичко се разпада. При наследниците на бившите гении НЯМА МОРАЛЕН МОДЕЛ, не може и да има. Там се възпроизвежда познатия ДЕФЕКТ - АТЕИЗМА.


12 Август 2011 11:01 | Мара и Иван
Оценка:
6
 (
10
 гласа)

Всеки в града познава ченгетата, агентите на ДС. Те все още са директори, ротари деятели, бизнесмени:-)))... и най-важното е, че добре смятат в проценти. Все пак парите са при тях :-Р Да си припомним времето на списъците със "заслужилите" и получилите обещетенията. Да, те все още добре се хранят.


12 Август 2011 12:40 | баба Меца
Оценка:
9
 (
21
 гласа)

Странно как г-жа Марковска помни с подробности събитията от 1977г., а пропуска да говори за времето, по което работеше в Балкантурист, което е през 80-те.
Казва, че на 2 пъти и е отказвана виза за ФРГ, като пропуска да каже кога е било това, както и че преди тези откази тя е била няколко пъти на гости на баба си във ФРГ за дълги месеци, които като се съберат, ставатмного повече от година.
Да, градът е малък, г-жо Марковска. :)


12 Август 2011 12:56 | Генерала
Оценка:
7
 (
7
 гласа)

Та и по време на т. н демокрация-всеки полицай задължително провеждаше "беседа" с българи ходили в Западна Европа. Това не сме ли били Държавни доносчици или така му е "кеф" на някой. Бог да благослови, които реално са работили за България и да прости на тези, които са топяли и съпругите си.


12 Август 2011 13:23 | колега
Оценка:
5
 (
25
 гласа)

Сефи, някъде прочетох цитат от В Грейсън " Никога не обяснявай! Пред приятели не се налага, а враговете няма да повярват! "За хората, които те познават тези обвинения са вече познато и безкрайно скучно четиво!


12 Август 2011 13:58 | до АГЕНТ МАРИЯ
Оценка:
4
 (
22
 гласа)

СМЕШЕН ПЛАЧ ПО ИЗГУБЕНА НЕПОРОЧНОСТ !


12 Август 2011 14:46 | кум Мецан
Оценка:
-1
 (
17
 гласа)

колега написа:За хората, които те познават тези обвинения са вече познато и безкрайно скучно четиво!
Напълно съм съгласен, "колега" :)


12 Август 2011 16:12 | ИВАНОВО ВОЗНЕСЕНСК
Оценка:
8
 (
14
 гласа)

Мецане, скучно е за Вас АГЕНТИТЕ И КОМУНЯГИТЕ .Но за останалите хора е доста Любопитно да Ви видят Смазани и унижени Гниди !!! Истината винаги излиза на яве, жалко за тези, който са я крили . Милионите унищожени съдби ще Ви преследват и в ГРОБА . От тук на сетне не Ви завиждам ! Жалкото е, че КОМИСИЯТА РАБОТИ БАВНО . Всичко ни се поднася съобразено с интересите на НОМЕНКЛАТУРАТА И ДЕЦАТА И . Но все пак има РЕЗУЛТАТ !!! Успех на КОМИСИЯТА ПО ДОСИЕТАТА, дано успееда се ДОКОПА и до ония Руския архив, който се намира в ИВАНОВО ВОЗНЕСЕНСК . От там наистина ще излезат СЕНЗАЦИЙ, КОИТО ЩЕ ОБЪРНАТ ЖИВОТА НА БОГОПОМАЗАНИТЕ до НЕУЗНАВАЕМОСТ!!!


12 Август 2011 20:12 | маргарита
Оценка:
3
 (
19
 гласа)

Жалко е, че такива качествени хора като Севда Марковска трябва да се оправдават заради простотиите на новото време. Колко престъпни типове си живеят охолно и спокойно и нито дума за тях. Най-много да срещнем имената им в жълтите вестници, наказавия - никакви. Жалко!


12 Август 2011 22:28 | безпартиен
Оценка:
1
 (
9
 гласа)

Всичко е много просто- идват избори! Разконспирираните хора с досиета едва ли ще могат да влязат в някакви листи, а много от тях са потенциално опасни- с голям професионален авторитет, неподкупни и с чисти ръце. И понеже арсенала на старите методи за дезинформация е доста поизчерпан... хайде пак юруш на ченгеджийницата. Това е много тъжно за нашата страна България. Само тук работните коне ги убиват. И само тук така добре вирее злорадството а ла Иваново..... Има заглавия "100 години самота" а, за нас ще напишат книга "100 години нищета"- предимно духовна.


12 Август 2011 22:40 | Чичо от село
Оценка:
1
 (
13
 гласа)

Всичко което беше по будно и умно по онова време, комунистическо под една или друга форма, със знанието им или без, беше използвано от ДС... Няма нужда госпожата да се оправдава, че е била интелигентна, умна, знаеща и можеща.... Явно че е използван труда и на преводач.... Та те се брояха на пръсти/преводачите/... А за Лазар Причкапов и другите комуняги по върховете на властта, не беше необходимо да имат досиета.... Те се считаха за безусловно предани на системата/комунистическата/и бяха основните кадровици на умните, будните, интелигентните хора и определяха кой, как, къде да работи и даже за кого да се омъжи/ожени/.... като ДС се явяваше върха на сладоледа, документирайки хилядите човешки съдби... кой като враг, кой предан на партията и делото и т. н.... Явни и неявни, знайни и незнайни, врагове и верни герои, всички ама всички по някакъв начин, документиран или не, участвуваха в делото народно и никой не смееше да противоречи... Така беше и така ще бъде.... и сега всяка власт си има


13 Август 2011 00:18 | -
Оценка:
2
 (
14
 гласа)

Чичо от село, гледай си кравите и не се мешай в неща, които не са ти по акъла.
Ти си мислиш, че не си чичо от село, но само си мислиш.
А госпожата не казва истината - никой досега не е спечелил дело срещу комисията по досиетата, макар че мнозина се опитаха да се оправдаватпо тоя начин.
Доносниците са подли хора и си остават такива.


13 Август 2011 02:03 | НХГ
Оценка:
2
 (
18
 гласа)

Г-жо Марковска, аз също съм бивш ваш ученик и напълно ви подкрепям! Най-хубавите ми години съм прекарал в Хуманитарната гимназия. Помня как винаги помагахте на учениците и успявахте да "говорите на един език" с нас. Смея да твърдя, че това е Директорът, който даваше всичко, за да може нейните ученици да се чувстват добре.
Горе главата, г-жо Марковска, ние сме с вас!!!!


13 Август 2011 09:13 | със съжаление
Оценка:
4
 (
18
 гласа)

Ах г-жо Марковска, по баща Тасева
дядо Ви Панайот Тасев в гроба ще се обърне от срам.
Какво ли би казал баща Ви? Дали щеше да ви каже - браво? А за майка Ви не питам.... мисля, че е ясно .....
За младата част от семеството ви разбрахме, че тази история ги забавлява, но какво ли мислят братята Ви?
Дали пък и някой от тях не е бил агент на ДС?


13 Август 2011 12:39 | благоевградчанин
Оценка:
-1
 (
13
 гласа)

Това със Севда Марковска е гнусно и отвратително. В България почтените и свестни хора се изкарват какви ли не, за да може да изплуват червейте и мръсниците. Защо и малкото останали истински граждани трябва да омаскарим и унищожим? Защо?


13 Август 2011 13:53 | ?Благоевградчанин 2
Оценка:
-2
 (
14
 гласа)

Присъединявам се към горното мнение. Работила съм със Севда и мога да кажа, че е почтен и етичен човек. Каза каквото каза и върху нея се лее помия. Защо? Всички я знаем като Севда с братята. Не вярвам да е посрамила семейството си, напротив ако родителите и бяха живи биха се гордяли с нея. престанете с тая злоба и мъст. Търсете причинителите за нашите неволи на друго място, не кпри хора като нея. Севде ледай си цветята и не се впечатлявай от злобата. на тоя хал ни докараха да се самоизяждаме докато ни...


31 Август 2011 11:47 | Ани
Оценка:
1
 (
7
 гласа)

Напълно вярвам на Севдана Марковска! Тя е стойностен човек с морал и човещина! Пожелавам й здраве и кураж!!!


08 Септември 2011 23:05 | дирамба
Оценка:
0
 (
6
 гласа)

,Високите дървета най-силно ги брули вятърът", както гласи народна мъдрост.
Много подло е представена версията за, агентурно минало" на г-жа Марковска наред с единствено представената нейна фотграфия измежду всички изброени лица в материала. А този всекидневник все повече навлиза в жълти води....
Севдана Марковска е личност с много достойнства, качествена личност, човек с главно, Ч", много добър професионалист. Нейните ученици й се възхищаваха и обичаха! Знам това за нея, но дори и то е достатъчно, нека да се позасрамят клеветниците и т. н. вербовчици.
А пропо, баба Мецо и ти, със съжаление", не е ззле да се осведомите да не би и вашите дълбоко законспирирани мечешни имена да фигурърат някъде в доскоро засекретените досиета, кой знае. То най-често, крадецът вика, дръжте крадеца! ". И по-добре мислете вие какво наследство ще оставите вие с вашите дела.


24 Септември 2012 02:28 | Стрелец
Оценка:
1
 (
1
 гласа)

Градът е малък„ Бабо Мецо„ но за еснафлъка и за интригантите е достатъчен


24 Септември 2012 09:33 | ?
Оценка:
0
 (
0
 гласа)

Каквооооо? Панчо Христов от ДС и от началото на деветдесетте години е вещо лице по съдебни счетоводни и икономически експертизи?! Какъв специалист е бил? Е, той какво рабира от ТРЗ- работни заплати, от счетоводство?


24 Септември 2012 11:07 | Христо
Оценка:
0
 (
0
 гласа)

Ало, Струмата, статията е от преди два месеца, какво притопляте баяти манджи!?!


24 Септември 2012 11:09 | недоволен
Оценка:
0
 (
0
 гласа)

Претоплят защото в сайта на предишната Струма влизаха по 2000 души на статия, пък сега по 200!




Вашият коментар

ВАЖНО! Правила за публикуване на коментар
Име
Коментар