ДС прати Неврокопския митрополит Натанаил и Варненския Кирил да крадат Паисиевата история

30 януари 2012 00:11   31 коментара   17735 прочита
Натанаил
Натанаил


Натанаил

Изказване на щатния служител на VI управление о.з. подп. Б. Асенов

Неврокопският митрополит Натанаил и колегата му във Варна Кирил са замесени в аферата с кражбата на "История славянобългарска" от Зографския манастир, съобщи вчера по бТВ доц. д-р о.з. подп. Бончо Асенов, който е дългогодишен щатен служител на ДС, включително на V" управление. Асенов е от Перник, а в момента чете лекции по “Теория на контраразузнаването” във Варненския свободен университет и пише книги по архивите на ДС.

Според него първото предложение оригиналът на "История славянобългарска" да бъде задигнат от Гърция и донесен в София датира от 1970 г., а бившите служби оценяват кражбата като един от най-големите си успехи.

През 1985 г. ДС получава информация, че оригиналът на светинята е силно повреден, тайните служби веднага чертаят план за кражбата на ръкописа от Атон и затова изпращат на специална мисия в Зограф двамата висши монаси, чиито имена преди дни попаднаха в списъка на 11 от общо 15-те български митрополити с агентурн досиета.

Планът включвал Натанаил и Кирил да заминат за Гърция "на специализация", да огледат каква е обстановката в Зографския манастир и да докладват на ДС как е възможно да се открадне "Историята" на Паисий. На въпросната "специализация" митрополит Кирил действал като сътрудник Ковачев в ДС и дори направил опит да снима оригинала на безценната книга, разказа Асенов. По време на снимките Кирил обаче е заловен и екстрадиран с белезници в България, а Натанаил успява да се отърве.

Въпреки ареста явно двамата "разузнавачи" в раса са се справили добре с мисията, защото "Историята" е открадната по-късно от двама специализанти, внедрени агенти на ДС. На 13 септември 1996 г. анонимен дарител подхвърли пред Националния исторически музей ръкописа, увит във вестник, и България бе изправена пред грандиозен международен скандал. Потуши го президентът Петър Стоянов, който 2 години по-късно върна Паисиевата история в Зографския манастир.


Още за: Натанаил   кражба   афера   Още от: Общество

Принтирай статия
31 коментара
30 Януари 2012 07:07 | Българина
Оценка:
5
 (
7
 гласа)

След като гърците са ги разкрили, значи не се били добри сътрудници на ДС, които са допуснали такъв международен скандал.


30 Януари 2012 08:14 | do
Оценка:
10
 (
14
 гласа)

тука не разбрах, къде е лошото на дс. разбра ли са, че е повредена и са търсили начин за доброто/минало и бъдеще/на нацията. май са харчили ум и пари за разлика от петър стоянов. и гърците са прави; така се пази държава


30 Януари 2012 09:19 | до българина
Оценка:
16
 (
22
 гласа)

Мизернико, хем не разбипаш, хем си позволяваш дае коментираш. Беден ти е акъла каква е битката в правослравния свят за запзване националната идентичност. Тези митрополити са достойни за уважение защото са изпълнявали задачи свързани с националната ни кауза, а не някакъв частпром. Сигурно щеше да ти е по-кеф ако ги бяха осъдили за шпионаж и вкарали да гният в гръцки затвор. Значи Ватикана може да има силно разузнаване и контраразузнаване, а ние българите-не. Хайде господа демократи да ви видим кой би изпълнил сега подобна високопатриотична мисия, или ще питаме "братските служби" дали може да работим по национални приоритети. Или ти българино, дето се пишеш по-добър ще се наемеш?


30 Януари 2012 09:25 | един
Оценка:
15
 (
21
 гласа)

Не закачайте дядо Натанаил, да не би да искате да дойде някоя шматка, или такъв корифей като този измислен пловдивски Николай. Натанаил е класи над него и всички в духовно отношение. Купувал хотели, строял митрополия и пр. Ами какво да прави-да ги остави на гърци или помаци да ги купят и да ни промиват мозъците? Да не си ги кара в гроба?


30 Януари 2012 09:37 | доносник
Оценка:
1
 (
11
 гласа)

доносника си е душевен боклук и никакви мисии и оправдания не намаляват вината му! а че кражбата си е кражба е ясно въпреки че е за такава кауза. президента петър стоянов нямаше друг правилен ход - просто направиха всичко за книгата - копиране подобряване състоянието и и връщане! комунистите и агентите им не служат на народ - те служат на партията и са се клели в нейно име! дано сте гледали филма за горяните в събота и неделя!


30 Януари 2012 10:30 | Ангел
Оценка:
5
 (
11
 гласа)

Толкова мизерни са противниците на църквата, че не се свеят след почти 70 години пак да се държат като комунистите след девети септември. Втора вълна антицърковен комунизъм . Какво лошо има в мисиите на двамата в Атон? Чия е Историята Славянабългарска, на гърците ли да я оставим да я парчетосат ? Забравихте ли борбите между Патриаршията и Екзархията !? Забравили сте!! Мизерна държава. мизерни политици!? Народа да се връзва на простотии и търпи мизерията - това е целта!!!
Тридесет години вече се размахват "досиета" на кой-кога му е изгодно!!


30 Януари 2012 10:36 | ХРисто
Оценка:
5
 (
7
 гласа)

доносник написа:доносника си е душевен боклук и никакви мисии и оправдания не намаляват вината му! а че кражбата си е кражба

Доносниците са донесли Историята в България, какво друго са донесли ?! Кой са оплюли, кой са наклеветили ? Престанете със зомбираните си представи за света! Много сте глупави и позволявате да ви манипулират за пореден път, също като комунистите


30 Януари 2012 10:37 | агент 007
Оценка:
-12
 (
18
 гласа)

И все пак Натанаил е доносник на ДС. Товаме кара вече да не вярвам в цьрквата и още повече на владиката. Трябва да се махне веднага! Опозори вярата на хората в Господ!


30 Януари 2012 10:39 | Преди всичко БЪЛГАРИ
Оценка:
5
 (
9
 гласа)

"Съединението прави силата". Забравено вече... Хулейки се, наливаме вода в мелниците на гърци и "македонци", които се сплотяват и ни "отлюспват" от картата на Балканите. Колкото и да не искаме да го признаем.


30 Януари 2012 11:07 | Българина
Оценка:
2
 (
8
 гласа)

До:30 Януари 2012 @ 09:19 | до българина. Ти си мезерник, не аз, както и др. които не са ме разбрали. Аз съм работил в това време в подобна служба в защита сигурността на Държавата и не съм противник на БПЦ, както и на нашият православен водач Натанаил. Предпочитам той да стане Патриарх, отколкото Николай или друг, защото го познавам лично. Казах истината. Трябвало е да направят така, че да свършат задачата/ако е била такава/ без скандал, а не да се провалят. Осъждам тези доносници, кото клеветяха миряните и нас, служителите за нищо, само и само да имат почитания и свобода да си правят каквото си поискат, без да бъдат наказвани от тогавашната власт. Църквата е светилото на нашите души, но някои нейни служители поради алчност сами си вредят и Народа ги ругае. Вярата ни е спасила 500 години под Турско иго и сега, за това не подвеждай коментиращите, че аз съм "черният".


30 Януари 2012 11:40 | Мустафа Караибрахим
Оценка:
8
 (
8
 гласа)

Лошото е, че владиката Натанаил е вербован за гръцки агент. Затова не е бит и изнасилван в Гърция. Иначе е работил като "чавдарче" за Първо разузнавателно управление... Нищо лошо не е направил на оригинала на История славяно-българска - помогнал е да се реставрира. И престанете да говорите, че Историята е открадната от Гърция. Открадната е за ремонт от СЛАВЯНО-БЪЛГАРСКИЯ манастир Св. Георги Зограф !!!
И беше пак върната там. Лошото е, че един истински монах - дядо Пахомий-библиотекаря си отиде обиден от тези упражнения...


30 Януари 2012 12:11 | сто гайди
Оценка:
0
 (
6
 гласа)

Смешни сме вече с тия досиета! Айде сега под ножа и Владиците ! Явно наближават пак избори - този път за Патриарх.


30 Януари 2012 12:49 | +
Оценка:
3
 (
7
 гласа)

Постъпката на Отец НАТАНАИЛ е акт на Родолюбие.
Затова ние Българите сме оцелели през всичките тия години на робство, защото има духовници като НЕВРОКОПСКИЯ ЕПИСКОП отец НАТАНАИЛ.


30 Януари 2012 12:57 | България
Оценка:
4
 (
8
 гласа)

В Исторически план смъртен враг на България е Византия или Днешна Гърция.
Дядо Натанаил е истински патриот и радетел Български.


30 Януари 2012 14:40 | ДО БАЛГАРИЯ
Оценка:
2
 (
2
 гласа)

СИГУРНО И ПОП КРьСТИО е бил ПАТРИОТ ТОГАВА юааааа


30 Януари 2012 14:54 | Аз
Оценка:
3
 (
3
 гласа)

Глупост до глупост - ръкописът бил подхвърлен пред Историческия музей и т. н..
ДС открадна от чужди библиотеки български книги, които се мотаят по складовете, а някой ги продава на търгове в Лондон. Кой ли?
И кой спретна цялата шумотевица по ръкописа от Зограф, театралното му "връщане" и т. н. - да се види колко са били добри от ДС, а колко са лоши "демократите"?


30 Януари 2012 16:26 | възхитен
Оценка:
0
 (
4
 гласа)

Браво на Натанаил!!!!! Достоен българин и божи служител.


30 Януари 2012 16:29 | pop krastio
Оценка:
2
 (
2
 гласа)

Уговорили се съпруг и съпруга да пускат по едно бобово зърно в две затворени кутии при всяка своя изневяра.
След 50 години отворили кутиите - в кутията на дядото имало 3 зърна, в кутията на бабата - нула.
На изнинадания дядо бабата отговорила:
- Ти от каде мислиш, че вземах боба, който ти варих цял живот ? ? ? . . .
Затова е много любопитно:
- От къде вземаха старата хартия за рециклиране заводите за тоалетна хартия от 1989 г., та чак до сега - ами как от къде - от изчезналите досиета на БЕЗБОЖНИЦИТЕ: мАКСИМ Софийски и кИРИЛ Варненски .


30 Януари 2012 16:32 | ПРИЯТЕЛ
Оценка:
2
 (
4
 гласа)

ДЯДО ВЛАДИКА, НИЕ МИРЯНИТЕ ОТ С. ИЛИНДЕН ТЕ ПОДКРЕПЯМЕ. ГЛАВАТА ГОРЕ.


30 Януари 2012 17:12 | vyarvasht
Оценка:
2
 (
4
 гласа)

Моля да не приписваме родолюбие на хора, които са вербувани и използувани като доносници на ДС. Не тези са пътищата за запазване на българщината, а обратно. Не може носещия митра, кръст, панагия да държи под мишница и папка-досие, писана от него самия. Той е на служба при Бога, а не е слуга на репресивните служби. И патриарх Евтимий е бил в Зограф, но не да подллушва и клевети, а да напредне в духовно-аскетичния си подвиг. Света гора е място за светите, а не за слухтящите и "пишещите" братя в расо. И кажете ми, мили миряни, как на тези псевдоклирици да късаме тревата на стъпките за благословение и измолваме благослов, както е правило търновското паство при заточението на своя архипастир. Няма да се получи, защото те са загубили светостта и сега се опитват да оправдаят делата си със "служба родину". Митрополит Борис-убиен, вечна му памет, служи на миряните в най-тежките години на атеизъм и запази и името и паството си. Излъчването му е на истински светец, защото душата му е чиста и дела


30 Януари 2012 17:28 | vyarvasht
Оценка:
2
 (
2
 гласа)

та светли. Не за оправдание е създалата се колизия в БПЦ, а за покаяние. Владиците трябва да намерят сили и измолят опрощение на греховете си пред целия православен български народ. Тогава никой от нас не ще продължава да хварля камък по тях, защото в живота всички сме съгрешили. В противен случай хулите към тях ще продължават и храмовете ще са не свято, а омърсено от присъствието им място.


30 Януари 2012 18:36 | 123
Оценка:
0
 (
4
 гласа)

браво дядо владика. Така трябва и прости на някои от писалите глупости за теб, те не знаят какво вършат, прости им така както ние прощаваме на грешниците. Жалко че мисията ти се е провалила, как българите сме откраднали нещо, което е наше. Ако и политиците ни бяха чисти и святи хора като теб и ако бяха толкова достойни българи, какъвто си ти, щяхме да живеем по-добре. Дано да станеш патриарх и да оправиш батаците на църквата и дано да живееш поне още 100 години, ти го заслужаваш


30 Януари 2012 18:41 | ИЛИЯ ЙОВКОВ
Оценка:
0
 (
4
 гласа)

КОЯ Е БИЛА И ВСЕ ОЩЕ Е НАЙ-ДОБРАТА РАЗУЗНАВАТЕЛНА СЛУЖБА В СВЕТА ? -
ВАТИКАНА . ЗАЩО ЛИ ? Защото всички пратеници на Ватикана в света непрекъснато изпращат на Папата доклади за положението в страната където си намират.
Тези духовни лица доносници ли са?
Западноевропейски учени през Средновековието и по-късно са обикаляли нашите земи по поръчение на техните държави и с държавни средства. В резултат сега ние знаем много за нашето мминало именно от тях. Те доносници ли са?
В наредбата за командировки е записано, че всеки който е бил в камандировка, след като се върне следва да напише отчет за свършеното. В отчета сигурно ще цитира имена.
Това донос ли е


30 Януари 2012 18:59 | ИЛИЯ ЙОВКОВ
Оценка:
0
 (
4
 гласа)

АКО ПРЕГРЕШЕНИЕТО НА ДЯДО НАТАНАИЛ Е СВЪРЗАНО САМО С КНИГАТА НА ПАИСИЙ, АЗ ЛИЧНО МУ ПРОЩАВАМ ТОВА "ПРЕГРЕШЕНИЕ".
СИГУРНО НЯКОИ "РОДОЛЮБЦИ" ЩЕШЕ ДА СЕ ПО-ДОВОЛНИ, АКО НЯКОЙ ДРУГ БИ ОТКРАДНАЛ И УНИЩОЖИ "ИСТОРИЯ СЛАВЯНОБЪЛГАРСКАЯ".
ИЛИЯ ЙОВКОВ - БИВШ ДИРЕКТОР НА МУЗЕЯ В БЛАГОЕВГРАД bgs_iovkov@abv. bg


30 Януари 2012 19:19 | Стони
Оценка:
2
 (
2
 гласа)

[20:3] да нямаш други богове, освен Мене.
[20:4] Не си прави кумир и никакво изображение на онова, що е горе на небето, що е долу на земята, и що е във водата под земята;
[20:5] не им се кланяй и не им служи, защото Аз съм Господ, Бог твой, Бог ревнител, Който за греха на бащи наказвам до трета и четвърта рода децата, които Ме мразят,
[20:15] Не кради.


30 Януари 2012 20:51 | Иво
Оценка:
1
 (
3
 гласа)

"съобщи вчера по бТВ доц. д-р о. з. подп. Бончо Асенов, който е дългогодишен щатен служител на ДС, включително на V" управление"-ИНКВИЗИТОРИТЕ КАТО ТАЗИ ГАДИНА СИ ЖИВЯХА ЖИВОТА ПРИ КОМУНИСТИТЕ И СЕГА СА НА ВСИЧКИ БЛАГИ ПОСТОВЕ И С МНОГО ПАРИ, А ЖЕРТВИТЕ ИМ ОТ ЕДНО ВРЕМЕ И СЕГА СТРАДАТ ОТ ДЕЯНИЯТА НА МРЪСНИЦИТЕ КАТО ТОЗИ.
БЪЛГАРИЯ НИКОГА ВЕЧЕ НЯМА ДА ИМА АГЕНТУРНА МРЕЖА КАТО ВСИЧКИ НОРМАЛНИ ДЪРЖАВИ.


01 Февруари 2012 08:41 | софроний
Оценка:
0
 (
0
 гласа)

За гърците този ръкопис не представлява никаква ценност. Нито е толкова стар, нито има историческа стойност. Вдигнаха скандала само така за инат и за да ни унизят и защото знаят, че за нас е безценен. И защото повече от хилядолетие една от основните цели на гръцкото духовенство е била асимилация на нашето православие.


04 Февруари 2012 22:41 | Българина
Оценка:
0
 (
0
 гласа)

Лошото е, че БПЦ и демократичните власти в България за 22 години, допуснаха в Родината ни да има 104 секти, а през Комунизма са били само 4 и са ги контролирали. Как ще се контролират 104 секти, подпомагани от вън, с/у нашата православна църква? Явно ДС тогава е слагало ред в православието ни, а сега и БПЦ идр. не ги интересува какво влияние имат тези секти върху християните, а само за пари и имоти мислят.


26 Март 2012 01:28 | Гъркиня
Оценка:
0
 (
0
 гласа)

Едно не мога да си обясня! Как е възможно митрополит Натанаил да се прави на толкова сериозен, набожен, стига даже до ултраортодоксалност, не пуска жени в манастира в Хаджидимово ако не са облечени с поли, все едно, че ако са с панталони са някакви демони и грешници, а в същото време, двуличие, една мижатурка, която си позволява да съди хората за морал.... Как не го е срам, че е израстнал благодарение на ДС?? Или и той се гордее, като някои други колеги от ДС?
Много интересно, на какво ли се дължи желанието на гръцкия митроплит да плаща наема на квартирата на младия Натанаил :)


26 Март 2012 01:37 | Гъркиня
Оценка:
0
 (
0
 гласа)

Искам да отговоря на г-на Софроний, който казва, че "за гърците този ръкопис не представлява никаква ценност. Нито е толкова стар, нито има историческа стойност".
По-голяма, ама по-голяма глупост не бях чувала! Айде сега, като не са ценни тези неща, тогава дайте да окрадем цялата Света гора, всички ръкописи, църковни утвари и икони, които са от 18-19 век, че не са ценни!! Щом са пазени години наред там, ценни неценни, никой няма право да посяга на чужди неща. Зограф, макар и български манастир, т. е. с български монаси, не принадлежи на България, така, че по-голяма глупост от болни комунистически мозъци, като тази с открадването на ръкописа, не би могла да бъде измислена.....


02 Януари 2013 22:24 | Лошо
Оценка:
0
 (
0
 гласа)

“Ние - бившите членове на БКП и ДС, сме увредени хора. Едно мислим, друго говорим и трето и четвърто вършим. Ние сме изключително опасни. За нас лъжата е водещото. Ние никога не сме обслужвали интересите на държавата. Ние винаги сме експлоатирали държавата за свои частни интереси. Ние винаги сме слагали чадъри над едрите престъпници, като сме ги обвявали за важни разузнавачи. Oрганизираната престъпност е тайно създадена от структурите на Д. С. а бивши наши служители насочват действията на престъпните синдикати и ръководят задкулисно бизнеса им. ” - Серафим Стойков – бивш шеф на архива на Държавна сигурност.




Вашият коментар

ВАЖНО! Правила за публикуване на коментар
Име
Коментар