С полиция запечатаха къщата на Ванга и градския музей в Петрич

28 октомври 2010 00:20   34 коментара   25568 прочита
С. Иванов
С. Иванов


С. Иванов

Уредниците С. Иванов, Т. Тараков и Ю. Маркова: Не знаем какво се случва

Завчера в късния следобед представители на Министерството на културата с полиция запечатаха Градския исторически музей в Петрич, къщата-музей на пророчицата Ванга в южния град и административната сграда на Националния парк-музей “Самуилова крепост”. Уредниците на Градския исторически музей Сотир Иванов, на къщата на Ванга Тодор Тараков и на парк “Самуилова крепост” Юлия Маркова заявиха, че не знаят причините за изненадващите действия. Те заяви, че не са получили никакви обяснения за запечатването.

Седя си вкъщи и чакам да ми кажат нещо, коментира по телефона Сотир Иванов. Тодор Тараков отговори лаконично: Къщата музей на леля Ванга е запечатана, но не знам какво става. Уредничката на НПМ “Самуилова крепост” Юлия Маркова заяви в същия тон: Извикаха ни завчера и в присъствието на полиция запечатаха административната сграда, но не ми обясниха защо. Иначе като цяло обектът е отворен.

Не знаеше нищо и Методи Бисерков, началник отдел “Хуманитарни дейности” на администрацията в Петрич. Единствено директорът на дирекция “Образование и култура” Йордан Златински коментира: Извършва се рутинна инвентаризация, каквато не е правена отдавна. Такава ще бъде направена и в музеите в Сандански и Благоевград. В момента при мен са представителите на Министерството на културата на Вежди Рашидов от София. За инвентаризацията ще пристигне специална комисия до 2-3 дни от София. Комисията ще изготви доклад, чийто резултати ще оповестим след приключването на инвентаризацията, заключи Златински.

Неофициалната версия за случващото се е, че това е акция на Главна дирекция борба с организираната престъпност или ДАНС по сигнал. Целта е да се установи има ли изнесени експонати към иманярската мафия. През последните няколко години в Петричко полицията направи няколко успешни удара срещу иманяри, при които бяха отнети ценни антични вещи. Част от тях останаха в петричкия музей, друга част замина за музея в Благоевград.

Преди 6 години в района на борсата до село Кърналово в момент на покупка на две антични каменни плочи бе задържан известният колекционер и бивш олимпийски шампион по борба Боян Радев. Впоследствие той дари ценните плочи на петричкия музей.

Според неофициална информация, противоречаща с изявлението на Йордан Златински, комисията за инвентаризация на музея от завчера е вече в Петрич и е предвождана от старши инспектора Александър Трайков. Заедно с него са още двама души от Министерството на културата.


Още за: музей   затваряне   С. Иванов   Още от: Общество

Принтирай статия
34 коментара
28 Октомври 2010 09:05 | вълчо
Оценка:
6
 (
6
 гласа)

А кога ще запечатат и основно проверят действащата перачница на пари на Рупите?
Там е интересното. Иначе в къщата на Ванга в Петрич отдавна няма нищо.
Кога ще разследват основно крадците от"Фондация Ванга"?


28 Октомври 2010 09:55 | към вълчо
Оценка:
0
 (
0
 гласа)

Ти кой имаш в предвид,бе? Да не би бившият шеф на Минералбанк в Благоевград или бившият шеф пак в Благоевград на "Агроводинвест", дето му е племенник (не пленник)?


28 Октомври 2010 09:56 | Много добре!
Оценка:
2
 (
2
 гласа)

Сега, покрай проверките, да се изследват документите и да се види как с фалшиво завещание къщата на Ванга стана държавна, а после общинска собственост и беше незаконно отнета от законните наследници на Ванга. Да се огласят и далаверите на измислената фондация "Ванга", чийто членове са в основата на грабежите, лъжите, измамите и манипулациите около наследството на пророчицата. В музея няма нищо на Ванга, защото отдавна всичко е изкрадено и изнесено.


28 Октомври 2010 10:01 | До №2
Оценка:
5
 (
5
 гласа)

Имам предвид членовете на фондацията: бившият районен прокурор на Петрич-Димитър Вълчев, самообявил се за "син" на Ванга, Димитър Наполеонов, Петър Бръчков, Ангел Манчев, Емануил Деведжиев, Павел Канджиков от КАТ, Иван Драмов, Светлин Русев, Нешка Робева и други знайни и незнайни крадци и измамници.


28 Октомври 2010 10:15 | Иманяп
Оценка:
3
 (
3
 гласа)

Нас ни гонят за пърчотии, а музейните плъхове продават материали под масата.
Преди време в един весник писаха, че от музея в Благоевград са дарявани стотици материали на разни началници, монети и друг разни работи,но няма кой да провери. Всички
се правят на глухи. Това е работа само за прокурорите, но те се занимават само с циганските кражби. Сигурно и те нещо печелят.


28 Октомври 2010 10:15 | До последния
Оценка:
0
 (
0
 гласа)

А защо нямаш в предвид шефа на фондацията- з ащото не го познаваш или защото го познаваш? Обикновенно вината за едно неправилно управление (каквото твърдиш, че е налице) се поема от ШЕФА (ако няма установен или НЕ може да се установи ДРУГ прегрешил). Ти са чадър ли се опитваш да ОПнеш?


28 Октомври 2010 10:44 | До № 6
Оценка:
1
 (
1
 гласа)

Шеф на Фондацията е адвокатът Иван Драмов. Пише го и него, защо не четеш правилно?


28 Октомври 2010 11:40 | до 7
Оценка:
-1
 (
1
 гласа)

Може да ти се струва и на теб като на цветанов, че другите са неграмотни, ма от писанията ви личи, 4е ВИЕ не внимавате. Аз говоря за БИВшия петрички шеф, който беше шеф на 1 банка със племенник снаданчанин. Така, че като пишеш на втория и шестия в редичката имай в предвид, че и осмия са един и същ. Чети правилно.


28 Октомври 2010 11:45 | до 7 и 8
Оценка:
0
 (
0
 гласа)

Защо издребнявате. Който и да е шеф си носи отговорността за ВСИЧКО, защото ТОЙ САМ си подбира подчинените. Ако те са ГРЕШНИ, значи и ТИЙ не е Чист.


28 Октомври 2010 12:41 | петричанин
Оценка:
0
 (
0
 гласа)

http://www.focus-news.net/?id=n1455163


28 Октомври 2010 12:54 | Трябва да сме точни!
Оценка:
1
 (
1
 гласа)

По-предишният шеф на фондация "Ванга" е Петър Бръчков-агент на ДС, бивш шеф на регионалната банка "Биохим".


28 Октомври 2010 13:05 | ИЛИЯ йОВКОВ
Оценка:
0
 (
2
 гласа)

Телефоните ми загряха да взема отношение по случая с музеите в Петрич и очакваната проверка на музея в Благоевград. Отговарям:
1. За състоянието и охраната на музейните фондове в областта има обективни и субективни причини, но това е широка тема и ще я отмина.
2. Общинските ръководства не се занимават се тези проблеми, главно поради липса на компетентни лица по проблемите на обработката и охрана на музейните фондове. За тях тези проблеми cа незначителни. А за един музей обработката и охраната на музейните фондове е най-отговорната задача.
4.Нямам никаква информация за състоянието на музеите в Петрич сега и не мога да взема отношение.
5. В музея в Благоевград и извършена преинвентаризация, инвентаризация и проверка на музейните фондове на отделите, но тя не е точна, тъй като не е извършена по първичната документация. Липсват над 300 материала, но аз знам и твърдя че са повече. Известен е случая с един от уредниците, който, не бе инветаризирал и бе укрил хиляди материали и, с


28 Октомври 2010 13:07 | ИЛИЯ ЙОВКОВ
Оценка:
-2
 (
6
 гласа)

Известен е случая с един от уредниците, който, не бе инветаризирал и бе укрил хиляди материали и, с мълчаливото съдействие на сегашната директора на музея г-жа Галина Миленкова, се готвеше да ги изнесе извън музея. За случая в музея има пълна документация. Вярвам, че все още се съхранява.
6. Зада не бъда голословен ... От кого г.жо Миленкова получихте списание „Родина” и защо в историческата справка не сте отбелязала къде е намерено това списание. Имам документ, който свидетелствува че не сте ги получила от лицето Чобанов.
Въпрос към нумизматичката Маргарита Андонова .. Защо г-це Андонова в историческите справки вие не посочвате къде лицето Чобанов, предало няколко пъти златни монети за музея, не посочвате в къде са намерени тези монети ?
Имам още много такива въпроси...
6. Многократно предлагах на директорите на музея в Благоевград и на Кметството с мое участие да се изяснят всички въпроси по състоянието на фонда. Но те не желаят. Причините са ясни - чакат да отида при Все


28 Октомври 2010 13:09 | ИЛИЯ ЙОВКОВ
Оценка:
-2
 (
6
 гласа)

Причините са ясни - чакат да отида при Всевишния и да хвърлят цялата вина върху мен. Затова се радпространяват лъжи и клевети, че стотици материали от фонда на музея са дарявани на разни лица. Ръководството на музея отказа да ми предостави списък на липсващите материали от фонда и музейната библиотека за да помогна за изясняване на някои липси. Сега водя съдебно дело за да получа тези справки и изясним някои липси.
7. Категорично заявявам – от фонда на музея в Благоевград на никого не съм подарил нито един материал. Без мое знание е подарена само една картина, която тогава бе на изложба извън музея. С големи усилия успях да намеря документ който показва кой е взел картината от тази изложба и за кого.
8.През 1970 г. предотвратих изчезването на най-ценната музейна монетна находка постъпила в фонда на музея, 195 монети на тракийско племе от района на с. Скребатно, която от музеен работник бе дадена в Пловдив.
9.В медиите бе изнесена пограшна информация за изчезналата монетна на


28 Октомври 2010 13:14 | ИЛИЯ ЙОВКОВ
Оценка:
-1
 (
5
 гласа)

9.В медиите бе изнесена пограшна информация за изчезналата монетна находка от с. Добърско от експозицията на музея. Тъй като МВР не се занима със случая, в продължение на повече от 20 г. проведах лично разследване и установих - част от монетите от тази находка са изнасяни поединично от трима музейни работници и продавани на колекционери.
10. През август 2008 г. за състоянието на музейния фонд на музея в Благоевград информирах устно г-н Хаджигаев и писмено г-н Паскалев, но мерки не бяха взети.
11.С писмо от 25.02. 2010 г. информирах Районна прокуратора в Благоевград по някои проблеми на музея в Благоевград, в това число и по състоянието на фонда. Прверката бе извършена формално и резултати от нея няма.
За сега това.
Илия Йовков 88 21 73 [email protected]
Някога директор на Окръжен исторически музей и Научно-производствена дирекция „Културно-историческо наследство „ в Благоевград


28 Октомври 2010 14:45 | до И.Йовков
Оценка:
2
 (
6
 гласа)

Г-н Йовков, а знаете ли, че при освобождаването от работа уредника Кирил Грънчаров , от музея в Благоевград бяха изнесени и предадени на хора от църквата много икони по заповед на директорката Миленкова. За изнасянето на тези икони Протокола е бил подписан с особено мнение, т.е. несъгласие от реставратора Илия Николов.
В тази връзка, моля проучете съдбата на тези икони!


28 Октомври 2010 15:32 | Въпрос
Оценка:
0
 (
2
 гласа)

А знае ли Йовков каква е съдбата на фонда на фотографа Давид Гемеджийски !!!!


28 Октомври 2010 15:50 | Айде-е-е-е,
Оценка:
1
 (
3
 гласа)

и тук започна да мирише! Явно полицията ще има много работа в региона и ако разследват както трябва,т.е.ако не им попречат, кой знае какви далавери ще изскочат? Явно,че музеите са много удобни и за други скрити дейности... Един Бог знае какво са крили и какво са изнасяли, но нищо не остава скрито.


28 Октомври 2010 18:39 | al kapone
Оценка:
1
 (
1
 гласа)

Добре е, че се проверяват тези неща, НО ПИТАМ, ЗАЩО НЕ СЕ РАЗПИТВАТ ТАКИВА КАТО ВАСИЛ БОЖКОВ-ЧЕРЕПА, ДИМИТЪР ИВАНОВ ОТ ДС, М-Р. ДИМИТРОВ, БОЯН РАДЕВ И др. знайни и незнайни т.н. колекционери, а те са просто притежатели на откраднато от музей и купено от иманяри за жълти стотинки. А иманярите са повредили много повече от това което са продали на цитираните по горе. Или както се казва "за кокошка - няма прошка, а за милиони - няма закони" Егати държавицата...


28 Октомври 2010 18:43 | !!!
Оценка:
2
 (
4
 гласа)

Работещите в Архива на Благоевград да си отварят очите на ЧЕТИРИ когато там като читател е Йовков, защото той къса цели оригинални листове и ги изнася навън.


28 Октомври 2010 20:42 | ИЛИЯ ЙОВКОВ
Оценка:
-1
 (
3
 гласа)

Отговарям на коментарии.
За иконите съхранявани от Грънчаров и предадени на църквата ми е известно. Работата е проста - няма фонд, нама работа и има време за клюкарстване по стаите. Случая показва тоталната безотговорност на Миленкова към фонда. И за това има обяснение - колко материала тя лично е събрала от теренни обиколки в окръга ? Чуж труд се разбилява лесно. Но аз нямам време да се занимавам със случая.
През 1992 г. чрез зам. министър Ани Серафимова подготвих фонда на Национален музей "Рилски манастир" , където тогава работех, да се предаде на музея в Благоевград. Но тогавашния директор Румен Василев отказал, тъй като нямало къде да се съхранява. Огромно престъпление - никога в музя нямя да постъпят такива материали, каквито имаше там - хиляди монети, пафти и др. маталопластика, тъкани и костюми, над 400 икони и толкова подбрани картини, мебели от царските дворци .Националния исторически музей прие само металопластиката, другото остана в манастира. Много жалко.


28 Октомври 2010 20:48 | ИЛИЯ ЙОВКОВ
Оценка:
-1
 (
1
 гласа)

Отговарям на въпрос за фонда на Давид Гемеджийски.
По памет - откупихме от Давид около 4 000 негатива за около 4 000 лв. Голямо богатство - това е част от виозалната история на окръга. Но на този въпрос трябва да отговори г-жа Искра Цветкова, та съхраняваше тези негативи. мисля че все още се пазят, но не са обработени съгласно нормативните документи. Вече повече от 20 гтодини. Защо ?


28 Октомври 2010 20:53 | ИЛИЯ ЙОВКОВ
Оценка:
1
 (
1
 гласа)

Към автора "Айде е-е-е".
Прав си ! Нищо не остава скрито. Аз знам че една мрамолна оброчна плоча от музея в Благоевград Боян Радев е предал като дарение на НИМ. Кога и как е изчезнала не знам. Не знам и на някого да е потърсена отговорност.


28 Октомври 2010 20:58 | ИЛИЯ ЙОВКОВ
Оценка:
-1
 (
1
 гласа)

Към автора с въпросителните.
Клеветнико, ямно си неграмотен и не знаеш как се ползват архивните фондове и че аз за последните 20 години само два пъти съм ползвал материали от архива в Благоевград. Но като няма какво друго да пишеш открито и честно, пишеш клевети. Жалко за душата ти. Явно в нея вечема няма нищо човешко.
Страхлиовец и клеветник


28 Октомври 2010 21:42 | Абе,какви фондове,
Оценка:
-1
 (
1
 гласа)

какви 5 лева? Едва ли полицията ще се занимава с инвентара на музейните фондове! Тук явно става дума за контрабандни канали на антики, а пък защо не и на дрога , оръжие... или Бог знае още какво, явно работата е дебела и не става дума нито за негативи, нито за фотографии, нито за скъсани страници. Явно музеите са вършели добра работа като складове, като прикритие, като сигурни места, защото кой ли ще се занимава с музеите? Хубаво е в Петрич да се пита и кмета Вельо Илиев как са опазвани музеите, защото той уверяваше, че много ще се грижи за къщата и паметта на леля Ванга. А,да видим какво пък те са крили там?


29 Октомври 2010 11:40 | За Йовков
Оценка:
0
 (
0
 гласа)

Изглежда невероятно фонд на нац. музей да бъде предаден на музея в Благоевград. Ако е вярно, да пише по подробно.


29 Октомври 2010 13:18 | Марина
Оценка:
4
 (
4
 гласа)

А САМАТА БИВША ДИРЕКТОРАКА НА БЛАГ. МУЗЕЙ КАМЕЛИЯ ГРЪНЧАРОВА И МЪЖА Й КИРИЛ ГРЪНЧАРОВ ЩО НЕЩА ОКРАДОХА И ПРОДАДОХ? НО НЯКОЙ ДА ИМ ИСКА СМЕТКА? ТЕРЕННИ ОБИКОЛКИ-ВЕРНО, НО ДОНЕСЕНИТЕ ЕКСПОНАТИ ОТ ТЯХ ДВОЙНО СЕ СКРИХА В ДОМА ИМ И ПРОДАДОХА В МАКЕДОНИЯ, ФРАНЦИЯ-ДЕТО ЩЕРКА ИМ РАБОТИ В АНТИКВАРИАТ! ДА ИМ Е ПОТЪРСЕНО СМЕТКА?


29 Октомври 2010 16:28 | до Марина
Оценка:
0
 (
0
 гласа)

МАРИНЧЕ, ОТ 1986 Г. ДО ДНЕС ДНЕШЕН ( СМЕТНИ КОЛКО ГОДИНИ СА ТОВА) АРХЕОЛОЗИТЕ СЕМЕЙСТВО КУЛОВИ ( ИЛИЯ И МАЛГОЖАТА ВЕДНО С ЧЕЛЯДТА СИ) ОТ МУЗЕЯ В БЛАГОЕВГРАД, КОПАЯТ В С. КОВАЧЕВО, ОБЩИНА КАТУНЦИ ПО МЕЖДУНАРОДЕН ДОГОВОР С ФРАНЦИЯ. НО ДА СТЕ ЧУВАЛА ИЛИ ВИДЯЛА НЯКЪДЕ, ДА СЕ СПОМЕНУВА ЗА ОТКРИТ, РЕСТАВРИРАН И ГОТОВ ЗА ПОСЕЩЕНИЕ АРХЕОЛОГИЧЕСКИ ОБЕКТ В ТОВА СЕЛО? И НА ТЯХ НИКОЙ НЕ ИМ ТЪРСИ СМЕТКА КАКВО СА ОТКРИЛИ, НИТО ПЪК КАКВО ФИНАСИРАНЕ ПОЛУЧАВАТ ТЕ ЛИЧНО ОТ ПРЕДСТАВИТЕЛИТЕ ОТ ФРЕНСКА СТРАНА! Е! ДИРЕКТОРИТЕ НА МУЗЕЯ МОЖЕ БИ СА НАЯСНО!
НАСТОЯЩИЯТ ГЛАВЕН ФИНАНСИСТ НА ОБЩИНА БЛАГОЕВГРАД, КОСТАДИН ШУМАНТОВ БИЛ МНОГО ИЗНЕНАДАН КОГАТО ЧУЛ, ЧЕ В ТОВА С. КОВАЧЕВО ИМА ТАКЪВ АРХЕОЛОГИЧЕСКИ ОБЕКТ И СЕ ИЗВЪРШВАТ РАЗКОПКИ, ЗАЩОТО ТОЙ Е РОДОМ ОТ ТАМ НЯКЪДЕ В ТАЗИ ОБЩИНА КАТУНЦИ.


29 Октомври 2010 16:41 | Ами,ето затова
Оценка:
0
 (
0
 гласа)

има и полиция и представители на ОЛАФ,за да разследват. Явно съществуват много яки канали за продажба на антики, археолозите прикриват находките, складират ги на скришно из музеите, а после по каналите тези антични предмети се продават и много хора тайно и незаконно се гушат. Един Господ знае какво и колко е изнесено и колко е "спечелено". Това деяние, разбира се, трудно ще стане без знанието и участието на музейни директори и уредници, кметове и общински служители,вероятно и местната полиция. И всички са невинни и доволни. Много бих искал да се огласи какво са крили в дома на баба Ванга, защото обвит в страхопочитание и тайнственост, той е бил идеално скривалище от любопитни очи.


29 Октомври 2010 19:55 | ИЛИЯ ЙОВКОВ
Оценка:
-3
 (
3
 гласа)

Отговарям на " За Йовков". Няма нищо невероятно. През септември 1989 г. в Министерството на Културата /тогава Комитет за култура/ бе уточнено НМ "Рилски манастир" да премине на пряко подчинение на Научно-производствена дирекция"Културно историческо наследство" Благоевград, на която бях директор, тъй като проблемите на манасира набъбваха и нямаше кой да се заеме сериозно с тяпното решаване. Дирекцията имаше затворен цикъл на дейност, за нея нямаше нерешими проблеми. Промените през ноемви 1989 г. провалиха този замисъл. Със 75 МП от 1975 г. НМ "Рилски манастир" бе закрит и съдбата на неговите фондове бе грига за МК. Зам. министър Ани Серафимова сама поиска моето съдействие за решаване на много проблеми по сдаването на манастира на монашеското братство и съдсбата на фонда, тай като Националния исторически музей не бе в състояние да ти приеме. Тогава предложих на Серафимова фонда да дойде в Благоевград. Тя дори обеща и средства за неговото прехвърляне, охрана и частично експони


29 Октомври 2010 20:02 | ИЛИЯ ЙОВКОВ
Оценка:
-1
 (
1
 гласа)

Продължение .. охрана и частично експониране. Моето писмо до общината бе разгледано в комисията по култура в кметството с председател г-жа Кацарска. Протокола се водеше от сегашния кмет г-н Паскалев. Но Румен Василев бе отказал, с мотива, че няма къде да се сложи, а сградата на галерията бе празна.
Това е истината. Ще повторя - който не вярва да дойде да му покажа документите и да пита г-жа Кацарска и г-н Паскалев. 073 / 88 21 73 [email protected]


31 Октомври 2010 16:07 | До Марина
Оценка:
2
 (
2
 гласа)

Хей, Маринке, права си, да знаеш! Тези Грънчарови и галерия откриваха по едно време в разрез със законите, но защо ли така бързо я закриха?


19 Ноември 2010 16:40 | За Йовков
Оценка:
2
 (
2
 гласа)

Истината за рилския манастир и "предаването" фондовете му в... Благоевградския!
Та истината е: за времето, за което говори Йовков той бе уволнен от музея в Благоевград и музейните работници в рилския манастир го приютиха, взеха го на работа така да се каже, защото беше боз такава. За голяма изненада той оглави стачка срещу тогавашния директор, който наскоро почина (лека му пръст) и искал да стане той директор на музей в манастира. Бързо разгадават плиткия му и коварен ход. Уволняват го и от музея в рилския манастир и остава пак до днес.... без работа в мечнания от него какъвто и да е музей. Сам си е виновен. А колкото до това, че "уреждал" фонда на музея да дойде в Благоевградския това са чисти измислици. По това време - през латото и есента на 1990 г. имаше вече искане, кампания и то сериозна за връщане на всичко, което е заграбено от манастира през годините на комунистическата диктатура - архиви, безценни вещестнени експонати, недвижими имоти.


19 Ноември 2010 16:46 | За Йовков
Оценка:
3
 (
3
 гласа)

Пак по това време Йовков е персона нон грата в общината, а след изцепката му в рилкия музей и сред музейната колегия, защото всички са възмутени от неговата стачка в манастира срещу директора, който е по това време много уважаван и достоен човек и до кончината си остана директор на музея. Водеше война да си прибере всичко в Рилската света обител. Най-вероятно е имало някяква мечта някой да докара този национален фонд в Благоевградския музей - не за друго, а за да се завърне на бял кон там, откъдето е бил изгонен и нежелан от всички музейни работници, срещу които в продължение на 20-години не спира на пише врели некипели. Та, ето за това става въпрос. Все едно някои да ми каже, че са искали и материалите на националния музей да дойдат в... Кочериновския, например, в огняновския, там на село, де. Не вярвайте на подобни "спецове". Жалка работа.




Вашият коментар

ВАЖНО! Правила за публикуване на коментар
Име
Коментар