Трогателно писмо до Struma.com: Пловдивчанка издирва брат си, незаконно роден в Банско и откраднат от майка й през 1969 г.

23 юли 2014 11:10   38 коментара   40390 прочита
Елена Кръстева
Елена Кръстева


Елена Кръстева

Елена Кръстева разказа историята на една любов, на едно забранено дете, на забранен аборт и едно откраднато дете Владимир Анкин Стоев

Трогателна история ни разказа пловдивчанката Елена Кръстева, тя има брат, който никога не е виждала, заради жестоките комунистически порядки в „онази България „ от преди 10 ноември. Публикуваме писмото на Елена Кръстева без намеса, надяваме се, че някой в Банско ще си спомни за нейното братче Владимир, роден през януари 1969 година …и взето от местна учителка:

Здравейте, казвам се Елена, на 38 години от гр Пловдив. Ето какво желая да споделя с вас. Имало едно време..... годината е 1968.. едно мило младо момиче на име Анка и нейният любим Щерю, тя от Пловдив, а той от Свиленград... влюбени и щастливи, но в любовта има и моменти на сътресения в отношенията, знае се че не винаги всичко е гладко и така и при тях... един ден се спречкали... нищо сериозно. Ани обаче била нервна и неспокойна... след няколко дни отишла на лекар и след прегледа я връхлетяла новината"Вие сте бременна"!!! След което, даже без да и даде време да се опомни лекарят започнал:"Омъжена ли сте?, Не? ооо тогава трябва да знаете че не може да задържите извънбрачното си дете! Забранено и подсъдно е! Аборт?? Не не, незаконно е! Трябва да родите и да дадете детето за осиновяване, няма алтернатива! "И така лекарят набързо попълва документите и след няколко телефонни разговора и казва "Късметлийка сте, има място в Банско".

Още на следващия ден Ани заминава.... объркана, изплашена до смърт и засрамена. В Банско я настаняват веднага... за следващите 7 месеца до раждането, без право да излиза и да се показва в това "състояние". Дните минавали, имало още много момичета в очакване на съдбата си, с тяхните страхове, вълнения и мъка, носейки в утробите си плода на срама. Красотата на Ани обаче не останала незабелязана. Повикали я един ден и и предложили да работи(гратис естествено) за да и минава времето по леко, тя се съгласила, щом може да е полезна с нещо на тези "добри хора"и започнала да работи на регистратурата в поликлиниката. Така можела да вижда и да общува с хората. Дошъл денят на раждането 31/01/1969.. едно прекрасно момченце се появило на бял свят и Ани го обикнала безумно от мига в който го видяла.. прегръщала го и го кърмила 4дни и 4нощи.

На петия ден отишла да го вземе и кошарката била празна............. в болката и безумието си осъзнала какво се е случило и прегъната от болка хукнала да го търси из болничното отделение... видяла две от акушерките и се приближила да ги попита задавена от сълзи едва промълвила "Къде ми е детенцето?", акушерката разстроена от вида на момичето и подшушнала"Взеха го.. една учителка от тука, от нашия край е.. тихо, мълчи сега.. " След една дълга и мъчителна седмица изписали съсипаната девойка, дори не знаела на къде да се запъти а млякото от гърдите и напирало да излезе и сълзите не спирали да извират от нежните зелени очи. Акушерките я посъветвали да изцежда млякото... та да спре, сама, съвсем сама. Ето как Българските политици по онова време осакатиха младите момичета. През 1969 година абортите са били забранени и в аптеките не са се продавали каквото и да било противозачатъчно средство.

Държавата е принуждавала всяко бременно момиче да роди и ако не е омъжена да се подпише, че се отказва от детето. Много от децата са дадени на семейства чрез познати на лекари и акушерки. Момичето, за което ви разказах е майка ми. Има хиляди такива случаи и аз ви умолявам да помогнете на тези жени който цял живот не забравиха и не спря да ги боли. Брат ми се е казвал Владимир Анкин Стоев. Това са имената дадени от майка ми, вероятно са сменени. Ако някой ден прочете това искам само да знае че мама го обича безкрайно и не мина ден от живота и, в който да не тъгува за него.... а аз бих искала само да му кажа че има сестра и... да го прегърна. Роден е на 31/01/69 тежал е 3. 600 кг моля ви,, помогнете ни да го намерим.

Елена Кръстева


Още за: история   Е. Кръстева   писмо   Още от: Общество

Принтирай статия
38 коментара
23 Юли 2014 12:09 | истината
Оценка:
0
 (
30
 гласа)

стига с тези глупости бе струма какви акушерки в банско през тоталитарно време те всички банскалии са родени в разлог


23 Юли 2014 12:28 | безпристрастна
Оценка:
8
 (
22
 гласа)

"Държавата е принуждавала всяко бременно момиче да роди и ако не е омъжена да се подпише, че се отказва от детето... "
Г-жо Е. Кръстева, от познати случаи с бременни неомъжени момичета от същото това комунистическо време, Ви заявявам, че просто сте излъгани от майка си, за да оправдае поведението си пред Вас, че "държавата е принуждавала всяко бременно момиче... " Аз, и моя род сме запознати със случая на мой пръв братовчед, от който забременява момиче и ражда, и знаем къде и от кое семество е осиновено детето, без да е принуждавана за каквото и да било. И това през е 1956 г Друг случай в началото на 70-те години, който се знае от близки и познати на майката, подобен на Вашия, момичето-майка ражда в Банско, оставя го за осиновяване, но още в първия ден се връща и си взима рожбата си и я отглежда. И тази майка я познавам и аз. И не са само тези два случая. Има и други подобни, когато момичета-майки взимат децата си и си ги отглеждат.


23 Юли 2014 13:02 | наско
Оценка:
8
 (
12
 гласа)

г-жо Кръстева, дано да намерите брат си, но така както описвате случая, ама хич не се връзва, как така лекаря набързо претупал нещата тогава имаше закони които се спазваха включително и подобни процедури колкото и да са болезнени, убеден съм, че истината не е точно такава каквато я описвате


23 Юли 2014 13:41 | Koko
Оценка:
1
 (
13
 гласа)

Не познавам човек който да е роден в Банско :))) в родилно имам предвид.... не по овчарниците :))


23 Юли 2014 14:40 | !!!
Оценка:
-3
 (
21
 гласа)

коко ли си или хахо? Явно не познаваш почти никой от Банско. майка ти е агнешка майка, това е без съмнение.


23 Юли 2014 14:50 | Koko
Оценка:
-2
 (
8
 гласа)

До !!!/ Бе.. ще рече.. :) Ти дека си роден ? в Банско в родилното?


23 Юли 2014 15:10 | вечен
Оценка:
7
 (
7
 гласа)

до 2000г в Банско имаше родилен дом в който освен акушерки работеха и лекари. Дълги години единият от тях даже беше единствения специалист гинеколог в района (включително и Разлог)


23 Юли 2014 15:13 | Българка
Оценка:
9
 (
21
 гласа)

Г-жо Кръстева, не можах да прочета до край вашето писмо, изпълнено с ненужен драматизъм, за да оправдаете майка си и да охулите лекарите от, онази България''., Трогателното ви писмо '' в мен породи ярост- как пък на всички вас са виновни лекари, мед. сестри, комунистически строй, даже и осиновителите, които с голяма обич и любов отглеждат тези изоставени деца. След години, гузната съвест проговаря и се втурват да объркват живота на много хора, мислейки само за себе си, като деня в който го е изоставила. БОГняма да ви прости, а отидете и целувайте ръцете на хората които са отгледали и възпитали и дарили с много обич децата, за които се сещате когато са пораснали.



23 Юли 2014 15:28 | еееееееееееее
Оценка:
6
 (
14
 гласа)

Това което е написала Госпожата в частта за принуждаването е пълна лъжа. Обикновенно при такива случеи, родителите на забременялото момиче са го принуждавали да остави бебето си.


23 Юли 2014 16:12 | ?
Оценка:
11
 (
13
 гласа)

Наистина, това е една човешка драма, която е предизвикана не от строя, а от страха и невежеството на младата бременна жена. Никой не може насила да ти отнеме роденото детенце, ако ти си истинска, борбена и любяща майка. Всичко останало е измиване на гузна съвест и навярно скръб, отключена след време по една загубена детска усмивка. Трудно е връщането назад и то не трябва да бъде за сметка на осиновителите и обичаната и отгледана от тях рожба.


23 Юли 2014 17:14 | Пенка
Оценка:
10
 (
28
 гласа)

Ае престанете да се правите на светии и да съдите хората. Ако може да помогнете, помогнете, ако не, няма нужда да плюете и да давате акъл...


23 Юли 2014 19:56 | НАПЪН
Оценка:
4
 (
16
 гласа)

Пенке, не ги защитавай, защо пък те ни занимават с техните истории, ще коментираме и коментарите ни няма да бъдат в тяхна полза. Те били много съсипани и след години искат да съсипат живота и на порасналото дете и на семейството което го е отгледало. Те създали сайт да се търсят - ами осиновителите къде да търсят защита. Помислете и за тяхната душа


23 Юли 2014 23:22 | човек
Оценка:
13
 (
15
 гласа)

Коментари, пълни с много озлобление! Кои сте вие и кой точно на вас ви даде правото да съдите човешка история!? Някой от вас бил ли е там, почувствал ли е нейните чувства? Вие честно ли живеете живота си, ама наистина? Всичките тези случай според вас минават под общ знаменател, що за знаещи хора! А за тревогите на осиновителите- мили родители, аз съм осиновено дете ( вече на 36). Никога няма да има по-добри и любящи родители от моите. Тези, които винаги са били до мен! Никога! Но аз искам да знам моето начало. Просто така- защото имам право на това. Не се страхувайте, никой не би могъл да отнеме обичта на децата ви. Успех, Ели!


23 Юли 2014 23:30 | Елена
Оценка:
13
 (
17
 гласа)

Скоро подетих Банско и останах с прекрасни впечатления от града и хората. Написах истината и не искам да оправдавам никого. Просто търся брат си. Банскалии знаят и помнят онзи родилен дом, бил е единственият тогава, и знаят истината. Аз отидох в града за да се стещтна с някои акушерки от онова време.. една от тях ми каза"мило дате.. съжелявам, и за мен беше тежко, плакала съм с онези момичета... беше ужасно".. Съветвам всички да посетят сайта на Търсим се във фейсбук... прочетете и ще разберете много неща. Благодаря на веснтик Струма от сърце


24 Юли 2014 00:09 | Елена
Оценка:
16
 (
18
 гласа)

Групата Търсим се е създадена предимно за осиновени, който търсят Биологичните си родители и за такива като мен, който искат да намерят роднини или собствени деца. Ако прочетете историите там... моята е нищо в сравнение с други ..откраднати деца обявени за мъртви, продадени от самите лекари (с цялото ми уважение към съврстните хора упражняващи тази професия), деца осиновени и малтретирани от осиновителите, или други, живяли щастливо но просто жадуващи да зърнат кой ги е родил, имат ли братя, сестри? Хора с наследствени болести, който предават на децата си и не знаят от къде идват. Администраторите на групата ТЪРСИМ СЕ не съдят никого, хората там достатъчно са страдали, просто си помагаме взаимно. � �


24 Юли 2014 01:10 | Ядосана
Оценка:
10
 (
12
 гласа)

Много злоба има по тоя свят ей... а в България е двойно повече... това на нас си ни е отличителна черта.. Колкото и да не ви се вярва има такива случаи и не плюйте по хората без да сте достатъчно навътре в темата за осиновяванията по онова време. Много са случаите в които лекари решават съдби... заради едно такова решение аз съм разделена от по малката си сестра завинаги, едно решение на лекар не пожелал да подпише документите за съгласие майка ми да си вземе детето.. ще поясня, че майка ми е с психично заболяване и по онова време е трябвало комисия да прецени дали да дадат детето на майката му и да се подпишат, в противен случай детето се настанява в дом. Майка ми е ходила много пъти да ги моли да и подпишат документите, но всички в комисията казваха, че не може да се справи с второ дете и НИКОГА не подписаха и не дадоха шанс да опита. Така сестра ми жива 9 години в дом и след това беше осиновена, защото чак тогава майка ми подписа декларацията за отказ от родителски права.


24 Юли 2014 01:23 | Ядосана
Оценка:
17
 (
19
 гласа)

След 9 години опити майка ми загуби вяра че ще успее и подписа за да бъде осиновена и да има шанс за по-добро бъдеще. Това беше един от най-тъжните дни в живота ми, денят който никога няма да забравя, деня в който осъзнах, че никога повече няма да я видя. Така че преди да бъдете нечии съдници се опитайте да разберете и да бъдете една идея по-съпричастни към чуждата болка. Ако можете помогнете на момичето а не скачайте веднага да плюете и съдите. Още повече да говорите какво е възможно и какво не... В България много неща са били възможни по онова време и това че на вас не са ви известни не означава че не са се случили. Мила Елена пожелавам ти от сърце да намериш брат си. Не можеш да върнеш времето, но можеш да се надяваш че съдбата ще ви събере и ще наваксате изгубеното време. Вярвам, че ще се намерят добри хора които да ти помогнат. Успех


24 Юли 2014 02:09 | Елена
Оценка:
7
 (
9
 гласа)

Благодаря ти мило момиче, благодаря


24 Юли 2014 04:36 | Jana
Оценка:
13
 (
13
 гласа)

Ели, успех в търсенето !Всичко, което е породено от любов трябва да успее !Аз съм сигурна, че като намериш брат си той ще почувства и разбере вашите емоции и причини. На останалите не сте длъжни да се обяснявате. Всеки има право на мнение, но това не означава, че е компетентен. Една от най-негативните черти на нацията ни е, че обичаме да критикуваме и оплюваме другите вместо да помогнем, ако можем. Аз от сърце пожелавам щастлив край на теб, майка ти брат ти и осиновителите му !Тук никой не иска да гради щастие върху нещастието на друг !


24 Юли 2014 05:47 | bbbb
Оценка:
7
 (
9
 гласа)

По принцип авторката на писмото /Елена/ е права. На мой много добър приятел майка му е работила в това здравно заведение и този случай не е единствен. А причината повечето от вас да не знаят за тези неща е проста - тези случаи са държани в тайна. Съветвам авторката на писмото да направи нещо далеч по - добре организационно. Ако детето е осиновено почти веднага то трябва да има документи. На първо място посетете общинска служба ГРАО. Така дори и да са сменени имената там трябва да има. На следващо място посетете социалните. В техните архиви трябва да има документи за това осиновяване.


24 Юли 2014 08:08 | Цветелина
Оценка:
10
 (
12
 гласа)

За жалост държавата дискриминира осиновените. Осиновения няма право да знае, кои са биологичните му родители, нито те имат право да научат нещо на за детето. След, като има отказ, майката губи всякакви правя относно това дете и няма право да получи, каквато и да е информация или документи от служба ГРАО, СЪД и където и да отиде. Осиновените нямат достъп до първичен АКТ за раждане, нямат достъп до дело. Нямат достъп до СВОЕТО ПЪРВО АЗ. Тази част от живота на българите е обвита в голямата пелена на тайната и видно, че обществото не е запознато с истината за тези хора - ОСИНОВЕНИТЕ. Те също са част от това общество, имат семейства, деца, внуци..... и т. н. Нека, който се чувства Човек имащ душа и съзнание влезе в страницата "Търсим Се" и се запознае от близо с проблемите на тези хора, техните семейства, деца, внуци ..... Има и петиция в която всеки, който желае може да се подпише в подкрепа да ОТПАДНЕ ТАЙНАТА НА ОСИНОВЯВАНЕТО.


24 Юли 2014 08:13 | Цветелина
Оценка:
9
 (
11
 гласа)

Тази тайна позволява на хора в бели престилки да се месят в човешката съдба. Това се прави и в днешно време. Каква е гаранцията, че няма да се случи и на Вас?


24 Юли 2014 08:31 | bbbb
Оценка:
2
 (
4
 гласа)

До Цветелина. Да права сте. Но има и обяснение, защо на тези деца не трябва да се казва, че са осиновени. Децата, които са осиновени от бебета не трябва да разбират за това, за да се предпазят от психическо нараняване. Точно поради тази причина осиновяването се пази в тайна от детето. А доскоро в НК имаше предвидени санкции за хора, които са разкрили тази тайна. Лично аз си спомням за случаи от ореди 10 -тина години, когато деца, които бяха разбрали, че са осиновени не са могли да го приемат и се стигна до самоубийства. Точно поради тази причина това се пази в тайна ако е възможно.


24 Юли 2014 08:56 | С. Соколова
Оценка:
3
 (
7
 гласа)

Желая успех в търсенете! Дано скоро се намерите!


24 Юли 2014 10:39 | Margarita
Оценка:
0
 (
0
 гласа)

http://pik.bg/%D0%B1%D1%8A%D0%BB%D0%B3%D0%B0%D1%80%D0%BA%D0%B0-%D0%BE%D1%82%D0%BA%D1%80%D0%B8-%E2%80%9E%D0%BC%D1%8A%D1%80%D1%82%D0%B2%D0%BE%D1%82%D0%BE%E2%80%9D-%D1%81%D0%B8-%D0%B4%D0%B5%D1%82%D0%B5-%D1%81%D0%BB%D0%B5%D0%B4-10-%D0%B3%D0%BE%D0%B4%D0%B8%D0%BD%D0%B8-news204969.html


24 Юли 2014 11:07 | А.Т.
Оценка:
6
 (
8
 гласа)

Дано да се намерите, успех! На всички хора, които са направили негативни изказвания искам да кажа, че явно не познават осиновени, тъй като всеки има право да познава своите корени. Това не означава, че не уважават и не обичат своите осиновители, а просто иска да знае кой е той. На осиновените им е забранено от закона да познават биологичния си произход, нещо което всеки друг знае. Запознайте се със страницата "Търсим се" и ще видите, колко хубави, но и тежки съдби на осиновени има там. Успех мило момиче и поздравления за това, че подкрепяте майка си.


24 Юли 2014 13:06 | Цветелина
Оценка:
5
 (
7
 гласа)

До bbbb. Не! Тук не сте права. Ако на детето му е обяснено от малко и по подходящ начин, то просто няма да има нужда от тази тайна. Тя не съществува в този случай. Какво бих те казали за случай, в който осиновеният е вече родител. Този родител станал вече на 30, 40 или по-вече години. Детето му се нуждае от трансплантация или е болно от някакво наследствено заболяване. Знаете ли Как се чувства една майка или баща в такъв момент. Хем половината му смислен живот е бил лъжа. Хем не може да помогне на дето си. Дали в такъв случай не му иде да се самооубие. Истината винаги излиза на яве. Колкото по скоро, толкова по-добре.


24 Юли 2014 15:08 | Ядосана
Оценка:
4
 (
6
 гласа)

До bbbb.. Напротив... на всички осиновени трябва да се казва, че са осиновени именно докато са малки. Има подходящи и щадящи начини с които да се поднесе информацията без това да стресира или наранява детето по някакъв начин. Има и подходяща литература по темата за разкриването на тайната, как да се прави и как да се постъпи. Докато са малки по-лесно приемат истината и се научават да живеят с нея нормално без сълзи и драми... дори мисля, че това е още един плюс за отношенията осиновител-осиновен.. изгражда се повече близост и взаимно доверие


24 Юли 2014 15:13 | Ядосана
Оценка:
4
 (
6
 гласа)

Така или иначе всички осиновени научават тайната в някакъв момент от живота си. Важно е не дали ще научат а по какъв начин ще стане това. Ако това стане от "хорските усти"винаги е много по-болезнено и се преживява тежко. Поражда се недоверие и чувство за живот в "една голяма лъжа.. "а всички знаем че за никой не е приятно да бъде лъган и то от хората които са му най-близки.


24 Юли 2014 16:42 | Стояна
Оценка:
3
 (
3
 гласа)

Елена, обадете се в хотел "Гайтани" в Хисаря, собственичката на хотела е била дълги години акушерка в Банско. Може да ви помогне с информация.


24 Юли 2014 17:18 | Елена
Оценка:
2
 (
2
 гласа)

Благодаря Стояна, знаеш ли името? Можеш да ме намериш във фейсбук и да ми пишеш там ако искаш


25 Юли 2014 07:43 | читател
Оценка:
2
 (
4
 гласа)

Всеки психиатър ще ви каже, че е по-добре на детето да се каже че е осиновено и то във възрастта 4 - 6 години, когато още не е тръгнало на училище. Тогава детето по-лесно възприема тази информация и с израстването си я приема за напълно нормална без сътресения и трагедии.


26 Юли 2014 15:29 | яна
Оценка:
0
 (
0
 гласа)

Най вероятно е в Добринище там е имало текъв дом


27 Юли 2014 15:31 | Росен
Оценка:
-1
 (
1
 гласа)

Елена, напълно ви подкрепям. Аз издирвам сестра си, която е оставена в същия този дом в Банско през 1982г., майка ми е искала да я задържи, но родителите и са се намесили и е било голяма трагедия. Аз съм бил роден по това време още през 1969г., и хорските упреци и сплетни са нямали край. Издирвам, това момиче, което е родено на 14 април 1982г., майка ми му е дала име Мария. Доколкото знам майка ми е тръгнала от родилния дом и 1 час след това се връща да си вземе детето независимо против волята на родителите си, но вече е било късно. Детето е било осиновено. Мария по-късно е прекръстена на Маргарита и е била отведена някъде към Южното Черноморие - Поморие и района. Нямам достатъчно информация. Искам само да се запозная с нея, не искам да вреда никому. За съжаление майка ми почина през 2011г., внезапно в съня си и отнесе кой знае още колко тайни с нея.


28 Юли 2014 18:36 | Елена
Оценка:
0
 (
0
 гласа)

Росене, ще те посъветвам да пишеш на Търсим се, може да ти пимогнат. Там има регистър за осиновени. Благодаря за разбирането. И за мен е важно да го намеря, просто да ср запознаем. Архивът на родените в Банско се намира в Разлог...


28 Юли 2014 18:51 | Елена
Оценка:
0
 (
0
 гласа)

По онова време законът е бил такъв:може да оставиш детето и до три години да решиш дали да подпишеш декларация за отказ. Само че персоналът е бил обучен да не казва тази подробност. Момичетата не са знаели и съответно са подписвали веднага и когато са ср връщали ...вече е било късно. Знам това от двете акушерки с които говорих. Децата за който е имало осиновители веднага, са ги взимали на 3-4 дни, а тези за който не е имало са ги пращали в Добринеще и е било ужасно. Майката е стояла с бебето 3 месеца и после са я исписвали и детенцето е оставало там до като го осиновят. ВСИЧКИ момичета са се връщали и са умолявали да си вземат дечицата. Ако са знаели че може и да не подписват веднага... И искам да ви кажа че детето на майка ми е дадено на една учителка НЕОМЪЖЕНА!!!!! Майка ми не е можела да го задържи, защото е извънбрачно, а осиновителката го е осиновила ИЗВЪНБРАЧНО!!!! направете си изводите.....


28 Юли 2014 19:11 | Елена
Оценка:
0
 (
0
 гласа)

Това са неща за който никой не говори и все едно нокога не са се случвали. През 69 година е имало повече от 200 бременни в Банско. Даже са ги настанявали в зграда пригодена за тях намираща се на гърба на болницата. Там са спяли и стояли до раждането. Всички в града са знаели за тези момичета, но никой не говори. Банско е малък град и всички се познават. Болницата е просъществувала 20 години... майка ми помни имената на почти всички акушерки и на доктора, който вече не е сред живите. Казвал се е Александър Събев (Софианец) и съпругата му Бардарева..... били са мътни времена.. мама е била млада а нейните родители са били починали... не е имала подкрепа от никой, но не би оставила детето си, работила е и е можела да се грижи за него.... но е послушала лекарите и ЗАКОНА! Колко е ласно да се заблудиш когато си само на 19години


23 Август 2014 15:54 | Росен
Оценка:
0
 (
0
 гласа)

Ели, прочетох отново някои коментари преди да напиша първото си съобщение. Имало е не само в Банско такъв родилен дом за "срамни момичета" но и в други градове в България. В един наш разговор ти ми спомена за някаква акушерка, която все още е в Банско, която знае много неща и чиято дъщеря е лекар но понеже фамилията е много богата и имат средства, се считат за недосегаеми. Бих помолил любезно в-к Струма, да направи опит да се свърже с тази госпожа и да и зададе въпроси стига да се съгласи. Загото е трудно, когато имаш гузна съвест да застанеш пред очите на някой и да даваш обяснения. Истината не се купува с пари, но когато имаш престъпление зад гърба си тогава вече нещата са други. Всеки трябва да плаща за грешките си, рано или късно!




Вашият коментар

ВАЖНО! Правила за публикуване на коментар
Име
Коментар